HAR DU GÅTT PÅ PROMENAD?
Om inte, bör du nog göra det...
Annars: Tänk på att många villkor och förutsättningar är helt annorlunda när du går på äventyr, jämfört med promenaderna.
TA DET LUGNT!
Orientera dig ordentligt på varje plats: Energi är värdefullare än tid!
Det går åt energi vid varje förflyttning och mer ju mer du bär på.
Och uppförsbackar drar mer energi än slät mark som drar mer än nedförsbackar...
KARMA:
Positiv karma sparar energi (upp till c:a 90%). Negativ karma? Jaa...
ENERGIBEHOVET!
Du måste ta reda på hur du kan få tag på mer energi!
Ett sätt är att lösa uppdrag: Osjälviska uppdrag fyller upp din depå till 100%.
Och ger lite positiv karma som sparar en del. Men du måste troligen ha mer.
Nu ska du få ett tips: Det finns obegränsat med energi i...
ÖÖÖNGTROJABGLSDDBLNFDASGHÖÖÖSIOOSTHÖÖÖMMRREKO HYFSLEOVKLSSAJTTEÄFGVÖÖÖ
Det är EN lång radda bokstäver UTAN avbrott. (Och nej: Det är inte ett tyrckfel... ;)
OM ENERGIN TAR SLUT:
Inte nog med att du "dör" och måste börja om helt från början...
Du behåller också all den tid (bl. a.) du använt!
Vilket kan visa sig vara mindre bra vid uträkningen av dina slutpoäng.
|
ANTECKNA MYCKET!
Du kommer att behöva papper och penna - och en karta kan underlätta...
T ex Lantmäteriets "TERRÄNGKARTAN 697 Sollefteå".
LÄS UPPDRAGEN NOGA!
Mycket ofta får du ditt uppdrag av en person som inte behöver stanna kvar om du går därifrån. Det händer alltså OFTA att du bara får EN chans att läsa uppdraget!
Dessutom är uppdragen ofta kryptiskt uttryckta: En hel del går ut på att associera. (Tänk korsord...)
JA: UPPDRAGEN ÄR SVÅRA!
En del uppdrag kan vara svåra att hitta men enkla att utföra. Andra precis tvärtom. Och ytterligare andra är svåra på alla sätt.
Men alla är möjliga att lösa med "lite" eftertanke och ev. papper&penna, särskilt om du gått i alla riktningar på alla vägar och stigar och varit överallt. Och har kollat NOGA om det finns något att ta på platsen. En del saker är MYCKET svåra att se!
TEXTERNA ÄNDRAS EFTER SITUATIONEN!
Både texten för platsen (texten uppe t.v.) och i pratbubblorna kan bytas ut
från gång till gång och om något händer.
Då kan de innehålla ny och viktig information! Tänk på det: Läs ordentligt.
BOTE-TIDEN KAN STÄLLAS FRAM...
...till den tid (och dag) du vill men den överhoppade tiden adderas till din använda tid.
Bote-tiden - inte den använda tiden - tickar vidare medan du avbryter äventyret.
Länk tillbaka till hjälpsida 1
|